16 فوریه 2023- مطالعه اخیر منتشر شده در مجله بین المللی ارزیابی چرخه حیات نشان می دهد که شیرین کننده های مبتنی بر استویا، به عنوان جایگزینی برای شیرینی شکر، اثرات زیست محیطی را کاهش می دهند.

مطالعه دانشگاه Surrey،نشان داد که شیرین‌کننده‌های طبیعی مشتق شده از استویا ممکن است کمتر از 10 درصد از گازهای گلخانه‌ای قند معمولی را تولید کنند در حالی که همچنان همان میزان شیرینی را ارائه می‌دهند.

محققان یک ارزیابی چرخه ی حیات را بر روی گلیکوزیدهای استویول استخراج شده از استویا انجام دادند. آنها دریافتند که تولید این شیرین کننده در مقایسه با شکر، اثرات زیست محیطی کمتری را در طیف وسیعی از نشانگرها بر جا می گذارد. به عنوان مثال، فرصتی برای کاهش استفاده از زمین یا مصرف آب در مقایسه با همان سطح شیرینی شکر ارائه می دهد.

بسیاری از شیرین کننده های غیر مغذی (NNS)، مانند گلیکوزیدهای استویول، می توانند طعم قند را بدون خطرات مرتبط با سلامتی مانند پوسیدگی دندان، چاقی یا دیابت تولید کنند. آنها می توانند این کار را انجام دهند زیرا چندین برابر شیرین تر از شکر هستند. به عنوان مثال، 4 گرم گلیکوزید استویول شیرینی معادل 1000 گرم شکر را فراهم می کند زیرا 250 برابر شیرین تر است.

دکتر جیمز ساکلینگ، نویسنده اصلی این مطالعه از مرکز محیط زیست و پایداری دانشگاه ساری، گفت:استفاده از گلیکوزیدهای استویول و محصولات طبیعی مشابه می تواند خبر شیرینی برای سلامت سیاره ما باشد. با این حال، ما می پذیریم که برای درک اثرات سلامتی گلیکوزیدهای استویول و سایر شیرین کننده های غیر مغذی باید کارهای بیشتری انجام شود تا به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی گسترده تر مصرف شود. برای اطلاع از جزئیات این مطالعه به مقاله ی اصلی در آدرس زیر مراجعه کنید:

رفرنس:

Suckling, J., Morse, S., Murphy, R. et al. Environmental life cycle assessment of production of the high intensity sweetener steviol glycosides from Stevia rebaudiana leaf grown in Europe: The SWEET project. Int J Life Cycle Assess (2023). https://doi.org/10.1007/s11367-022-02127-9

منبع خبر:

https://medicaldialogues.in/medicine/news/stevia-based-sweeteners-environmentally-friendly-alternatives-to-sugar-107185